در حالی که در ۴ ماه اول پارسال رشد مانده تسهیلات اعطایی به ۱۶.۵ درصد رسیده بود، رشد این متغیر در ۴ ماه اول امسال در سطح ۵.۳ درصد کنترل شده که مهر تاییدی بر سیاست کنترل ترازنامه بانک‌هاست.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
هاشمی گفت: بانک‌ها با تسهیلات سوری که پرداخت کرده و در غیر از محل خود مصرف می‌شود بانک‌ها هم از این طریق به صورت غیر مجاز نقدینگی خلق می‌کنند.
اولین و مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر تورم، بحث افزایش بدون ضابطه نقدینگی و همچنین عدم هدایت اعتبارات به سمت بخش‌های مولد اقتصاد است. عامل افزایش بدون ضابطه نقدینگی و همچنین عدم هدایت اعتبارات به سمت بخش‌های مولد اقتصاد، بحث بی‌ضابطه بودن بانک‌ها در خلق پول است.
عضو کمیسیون صنایع درخصوص بازار ارز گفت: کسری بودجه و ناتوانی سیستم بانکی و در نتیجه خلق پول باعث تورم و کاهش ارزش پول ملی می‌شود بنابراین قیمت ارز افزایش پیدا می کند.
مجید تفرشی گفت: برخی از نهاد‌ها نیز تصورشان از مجاهدین دو سه هزار نفر پیرمرد و پیرزن در آلبانی است که پشت کامپیوتر نشسته و فعالیت سایبری دارند؛ در حالی که سازمان مجاهدین خلق با نسل جدید که با پول و اشتراکات سیاسی و ایدئولوژیک به آن وصل شده است، می‌تواند سازمان را به عنوان یک فرقه در حال گسترش احیا کنند.
اهواز - سخنگوی دولت گفت: تورم و خلق پول به وجود آمده در دولت یازدهم و دوازدهم در ۱۰۰ سال گذشته بی سابقه بود.
توانایی‌های بانک‌ها در خلق اعتبار یا پول
پدیده خلق پول بانک‌ها چگونه رقم می‌خورد؟
نیرو‌های محرکه و بازدارنده در خلق پول در نظام بانکی
رابطه حقوق صاحبان سهام بانک‌ها و خلق پول چیست؟
عباس عبدی نوشت: اول خلق پول و نقدینگی، دوم قیمت‌گذاری با این دو اقدام می‌خواهند دو هدف متعارض را حل کنند. از یک طرف بودجه دولت را تامین کنند و از طرف دیگر رضایت مردم را جلب نمایند. کاری که شدنی نیست، زیرا این دو هدف به سرعت در تقابل با یکدیگر عمل می‌کنند. مثل دیگی که فشار از داخلش افزایش داده شود ولی دریچه تخلیه هم نداشته باشد. خلق پول و نقدینگی، یعنی پول برای دولت و تورم برای ملت. پس طبیعی است که همه کالا‌ها به نسبت‌هایی با افزایش قیمت روبرو شوند.
مجری برنامه ثریا از برنامه اقتصادی دولت انتقاد کرد و گفت: به پیش بینی و تذکر‌ها درباره مهار بانک‌ها برای خلق پول و نقدینگی که نتیجه آن تورم و گرانی است توجه نکردند. دولت مدعی است رشد ۴۳ درصدی خلق پول را به ۳۸ درصد رسانده اند که رقم بسیار کمی است و تاثیری ندارد. برخی از بانک‌های خصوصی بدلیل بنگاه داری و مال سازی، افزایش تورم و گرانی مسکن و ارز به نفع آن‌ها است. /منیع: خبرگزاری دانشجو
در سال جاری رشد خلق پول بانک ها و به تبع آن رشد نقدینگی به میزان قابل توجهی کنترل شد.
اعمال سقف ۵ هزار تومانی برای نرخ خوراک و همچنین اعمال سقف ۲ هزار تومانی برای سوخت این واحد‌ها باعث عدم النفع بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومانی دولت در سال جاری و در نتیجه کسری بودجه و به تبع آن افزایش تورم شده است.
مدتی است که بانک‌ها تسهیلات خرد پرداخت نمی‌کنند و اعلام کردند که بانک مرکزی پرداخت این وام‌ها را متوقف کرده است، البته برخی این موضوع را بهانه‌تراشی بانک‌ها می‌دانند و دلیل آن را انضباط بخشی بانک مرکزی برای جلوگیری از خلق پول قلمداد کردند با این حال مردم برای دریافت وام با در بسته مواجه شدند.
سخنگوی دولت گفت: پول فروش نفت جایگزین خلق سرسام‌آور نقدینگی می‌شود.
شیراز- رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: بانک مرکزی هیچگونه محدودیتی برای خلق پول ندارد اما رشد تورم عامل عدم اجرای چنین سیاستی است.
سخنگوی دولت گفت: با ایجاد منابع درآمد پایدار، جلوی خلق پول و روند سرسام آور رشد نرخ تورم و نقدینگی گرفته شد.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک‌ها نباید بدون ضابطه اقدام به اضافه برداشت از بانک مرکزی و خلق پول در چرخه اقتصادی کنند.
وزارت اقتصاد اعلام کرد: رشد مانده تسهیلات اعطایی از ۱۹ درصد در ۵ ماه اول سال گذشته به ۸.۲ درصد در ۵ ماه اول سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.
در این اصلاح قانون وظایفی بر عهده بانک مرکزی گذاشته شده که به هیج عنوان اصولا به وظایف ذاتی این نهاد ارتباط ندارد، رشد اقتصادی ۸ درصدی مرتبط به وزارت اقتصاد است، نه سیاست گذار پولی کشور، در مقابل کنترل تورم که ابزار‌های آن در دست بانک مرکزی است، هیچ اشاره به آن‌ها نشده است، از سوی دیگر شورای فقهی در این اصلاح قانون قدرت زیادی گرفته و در مسائلی که هیچگونه جنبه شرعی ندارد و مرتبط به سیاست گذاری‌های پولی است، شورای فقهی دارای اختیار است.
رئیسی «توقف رشد نقدینگی و مدیریت خلق پول» را مأموریت مهم بانک مرکزی اعلام کرد و گفت: نقدینگی اگر با مدیریت به سمت تولید هدایت شود نگران‌کننده نیست، اما اگر به سمت سوداگری در بازار حرکت کند تبعات ویران‌کننده‌ای خواهد داشت.
رئیس کل پیشین بانک مرکزی خطاب به رئیسی نوشت: درخصوص شیوه استقراض از بانک مرکزی و میزان خلق پول،اطلاعات درست به شما نداده اند
رئیس کل پیشین بانک مرکزی نوشت : درخصوص شیوه استقراض از بانک مرکزی و میزان خلق پول،اطلاعات درست به شما نداده اند.
امروز مطالبی همچون عرضه اولیه شرکت‌های آستان قدس در راه است، گفتگوی جذاب نبض بورس با مدیرعامل تپسی را بخوانید، مجمع فجهان ۱۴۰۱ | در مجمع این نماد عرضه اولیه شده چه گذشت؟، تحلیل وبصادر امروز ۲۷ خرداد ۱۴۰۱، تحلیل خزامیا امروز ۲۷ خرداد ۱۴۰۱، آثار زمستان‌های ارز‌های دیجیتال، قیمت روز خودرو | شروع پیامک برای نفرات رزرو؛ در سایت نبض بورس قرار گرفته است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ